Matkalla kylätilaan
Paikan identiteetin (e.
place identity) ajatus lähtee siitä olettamasta, että ihmisen asuminen tilat ja
sosiaalisen yhteisön paikat ovat osa yksilön ja yhteisön identiteettiä. Ihmisen ja paikan
suhteeseen liittyy Doreen Masseyn mukaan neljä keskeistä paikkaan liittyvää
toimintaa: oleminen, tekeminen, kokeminen ja muistaminen. Ihminen on
hahmottanut elämänsä maan päällä näiden neljän tekijän varassa. Yksilön ja
paikan suhteeseen liittyy se, että tiettynä hetkenä ihminen on tietyssä
paikassa, tuohon hetkeen liittyy se, mitä ihminen paikassa tekee ja se, mitä
hän paikassa tuntee. Lopullinen ”paikan identiteetti” rakentuu usein jälkikuvana,
lopullinen kokemus paikasta rakentuu, kun yksilö muistelee paikassa koettuja
hetkiä. Keskusteluissa toisten saman paikan jakaneiden tai samalla alueella
asuneiden ihmisten kanssa paikan identiteetistä muotoutuu jaettu kokemus.
Esimerkiksi nationalismi rakentui Masseyn mukaan jaetun muistamisen varaan.
Oman ryhmän identiteettiä vahvistettiin siten, että tietyn alueen koettiin
kuuluneen ikimuistoista ajoista omalle ryhmälle. Samalla kun tietylle paikalle
muotoutuu ”meidän” paikan luonne, määrittyy myös, mitkä ihmisryhmät ovat meille
kuuluvan tilan ”toisia” (Massey 1994).
Tilan klassikkoteoreetikko Henry Lefebvre on
nostanut ”paikan identiteetin” tutkimuksessa esiin merkkien täyttämän kulttuuriympäristön
vaikutuksen. Hänen mukaansa tila käsitteenä voidaan jakaa kahteen osatekijään.
”absoluuttiseen tilaan” ja ”historialliseen tilaan”. Lefebvren mukaan
”absoluuttinen tila” on luonnon muovaama paikka, vaikkapa kaunis joki, johon
ihminen on luonut sakraalin suhteen. Tuottaessaan erilaisiin luonnontiloihin
sakraaleja merkityksiä ihminen on rakentanut tilalle seremoniallisen
viitekehyksen, jolla hän on kytkenyt luonnonympäristöön ikävaiheisiin, omaan
elämänkulkuunsa tai sukupuoleen liittyviä merkityksiä. ”Absoluuttisen tilan”
muuttuessa ”historialliseksi tilaksi” alkuperäinen yhteys luontoon on kadonnut
ja tilasta on tullut poliittisen manifestaation kautta rakennettu tila, jolla
on symbolinen yhteys luonnontilaan. Kaupungin goottilaisen kirkon arkkitehtuuri
voi jäljitellä symbolisesti luolaa, ja torille rakennettu suihkulähde saattaa
symboloida paikalla muinoin ollutta pyhää metsälampea. Tila kerrostuu Lefebvren
näkökulmasta ennen muuta ihmisen sille antamien sosiaalisten merkitysten kautta
(Lefebvre 2007).
Ratkaisevan hetken vangitseminen valokuvaamalla
Valokuvaus on taidemuotona
ja dokumentoinnin tapana välittömässä yhteydessä havaintoon. Silti valokuvakin
on aina kertomus ja konstruktio jostakin, jonka ihmismieli on käsikirjoittanut.
Eräänlaisen ratkaisevan hetken vangitsemisen on tärkeä osa
taidevalokuvaamista. Henri
Cartier-Bresson on lanseerannut käsitteen ratkaiseva hetki: The Decisive Moment, valokuvataiteessa. Ratkaisevan hetken käsitteen mukaan valokuvataide
eroaa maalaustaiteessa siksi, että se on sidottu tiettyyn ohikiitävään hetkeen.
Ratkaiseva hetki on toki valittu. Valokuvaaja itse valikoi hetken, jonka kuvaa.
Siten valokuvaaminenkin (kuten muutkin taiteenlajit) on aina lavastusta.
Ratkaisevan
hetken alkuperäinen ranskankielinen ilmaisu on: Le Moment Décisif. (Herzberger, Herman. Space and the Architect. Simiano
la Rotonda: Henri Cartier-Bresson. 2010).
Kyläkoulujen uuden
käytön tutkimuksessa tavoitteenamme on käyttää valokuvaamista yhtenä paikkaan
menemisen ja tiedon keräämisen muotona. Silva Tedre nostaa kirjassaan:
Eläkeläisenä maaseudulla, esiin ajatuksen siitä, että tutkijalla voi olla
tutkimusotteessaan eräänlainen ”matkaajan metafora”. Tutkija: ”kuljeksii
vapaasti alueella ja aihepiireissä, jonkinlainen tavoite tai päämäärä on, mutta
näkökulmaa etsitään” (Tedre 2013). Kuva – oleellinen hetki kyläkoulun nykyisestä
paikasta ja merkityksestä, ja ihmisen kulkemisesta kotikylässä (kuva), voi löytyä sattumalta, tiettynä ratkaisevana ja
valittuna hetkenä. Ratkaisevan kuvan "löytäminen" edellyttää aina paikkaan menemistä ja kulkemista päämäärää etsien.
Ratkaisevat hetket on kiinnostava käsite! Kulttuurintutkijat puhuvat yleisemminkin hetkistä, jotka (tietoisesti tai tietämättä) osoittautuvat tulkintojen kannalta ratkaisevaksi tai ainakin merkityksellisiksi. Aina ne eivät tapahdu kenttätöissä ja ylipäänsä kentän käsite voi laajentua käsittämään tutkijan koko elämää.
VastaaPoista