Ihminen tarkastelee aikaa suppeasta nykyhetkestään käsin.
Emme voi palata menneeseen, emmekä loikata tulevaisuuteen kuin mielikuvissamme.
Kyläkoulujen nykykäytön tutkimus on nykyisen hetken tutkimusta sellaisena, kuin
tutkija tutkimushetkellä kohteensa havinnoi. Tutkimuksen julkaisun hetkellä
tutkimuksen havainnointihetki on historiaa. Apuvälineenä tutkijalla ovat omat
korvat, silmät ja keho, joiden avulla hän voi rakentaa kuvan siitä, millainen
on aiemmin kouluna toimineiden maaseudun rakennusten käytön arki tämänpäivän
maaseutuyhteisössä.
Kun tutkija tai tutkijat kokoavat aineistoa kyläkoulusta,
voivat metodina olla osallistuva havainnointi, tapahtumiin osallistuminen ja
tilanteiden kokeminen, paikan valokuvaaminen tai piirtäminen. Aineistometodina
ovat myös sosiaalisten tilanteiden ja yhteisön dokumentointi kirjoittamalla,
kuvaamalla, haastattelemalla. Toisaalta aineistoa ovat myös kirjat, nauhoitetut
kertomukset, kartat, kuvat sekä asiakirja-aineistot. Kyläkoulututkimus on kiinnostavan monisyistä arkeologista
elämäkertatutkimusta. Jokainen kyläläinen on elämänsä varrella koonnut itselleen erilaisen kokemuksen kyläkoulusta. Elämäkerran näkökulmasta ihmisen elämä on historia - subjektiivinen tarina siitä, mitä elämän varrella on sattunut ja miksi.
Miten sitten tutkija analysoi havaintojaan, joita hän
retkillään on koonnut? Jonkin teoreettisen näkökulman valinta antaa selkärankaa
omalle tutkimukselliselle hapuilulle. Minulle itselleni on viime vuosina ollut tärkeää
hahmottaa sosiaalihistoriaa tilan teorian näkökulmasta. Olen utelias etsimään
ihmisen tiloille ja ympäristölle antamia merkityksiä. Tärkeää tilankin
tutkimuksessa on hahmottaa yksilön kokemuksen ohella sosiaalihistoriallinen, yhteiskunnallinen
näkökulma. Vaikka kyläkoulun entiset oppilaat ja nykykäyttäjät, kylän ihmiset,
ovat kaikki kokeneet ja kokevat kyläkoulun eri tavoin, voidaan laajemman
aineiston avulla hahmottaa näiden yksittäisten kokemusten merkitys laajemman
ryhmän kannalta. Voidaan esimerkiksi tarkastella maaseutuväestön kokemusta
kylästä kokonaisuutena tai 1960-luvulla syntyneitten ajatuksia kyläkouluista tai
sitten pohtia kyläkoulun merkitystä naisten tai miesten näkökulmasta.
Pertti Haapala toteaa Sosiaalihistoria -teoksessaan, että
sosiaalihistoriallinen tutkimus tarvitsee toisaalta tilastollista tietoa siitä,
minkälainen on ihmisten varallisuus, miten he asuvat, mikä on heidän sukupuolensa
ja ikänsä sekä ammattinsa. Toisaalta hyvin tärkeää sosiaalihistoriassa on
tunnistaa ihmisten oma kokemus elämästään (Haapala,1989). Pohdintani aiheena on, poikkeavatko näkökulmat, jos
kyläkoululle on muuttanut viiden lapsen äiti, tai taiteileva sinkkumies. Kyläkoulututkimus tuottaa yllätyksiä. Tänään
keskustelin erään kyläkouluomistajan kanssa ja hän kuvaili, kuinka mahtavaa oli
pystyttää kyläkouluosuuskunnan jäsenten kanssa kyläkoulun pihalle teltta ja
pitää elokuvafestivaalit. Yhdessä koettu ja jaettu kulttuurikokemus oli hänelle
osa sitä kokemusta, joka omasta 1800-luvulla rakennetusta kyläkoulusta muodostui.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti