Bloggaamme lakkautettujen kyläkoulujen uudesta käytöstä. Tutkimusryhmämme kartoittaa lakkautettujen kyläkoulujen nykyistä käyttöä ja merkitystä lähiseudun asukkaille.
perjantai 29. huhtikuuta 2016
Kyläkoulujen uuskäytöstä Savon Sanomissa
Tämän päivän 30.4. Savon Sanomissa on juttu kyläkoulujen uudesta käytöstä, osaksi tutkimukseemme perustuen.
keskiviikko 23. maaliskuuta 2016
Lopun alkua
Olemme saaneet Kumiko-projektiin toimittajaksi ja avustajaksi YTM Sonja Pölläsen. Mikäli isoja yllätyksiä ei tule, kirjan tekstit ovat kunnossa huhtikuun puolessa välissä. Valokuvathan ovatkin olleet olemassa jo pitkään (kuvaajina etenkin Katri Issakainen, mutta myös Mari Voutilainen.)
Taitto alkaa, kun tekstit on viimeistelty. Kirja on tarkoitus saada painokuntoon ennen kesää. Ja painettua viimeistään elokuun alussa.
Taitto alkaa, kun tekstit on viimeistelty. Kirja on tarkoitus saada painokuntoon ennen kesää. Ja painettua viimeistään elokuun alussa.
tiistai 14. huhtikuuta 2015
Koulumatka tutkimusteemaksi
Yhdeksi "kyläkoulututkimuksen" teemaksi valittiin pitkä koulumatka = siis matka, joka edellyttää lain mukaan koulukyydin järjestämistä. Haluamme tietää mitä keskeisen hyvinvointipalvelun eli opetuksen siirtäminen edemmäksi koululaisten asuinpaikasta merkitsee koululaisten omasta näkökulmasta.
Tämän osion aineison kerää YTT Pirjo Pöllänen. Tapaustutkimuksen aineiston hankinta on kaksivaiheinen: 1) puhelinkyselyllä selvitettiin yhden maakunnan kuntien käytössä olevat koulukyytijärjestelyt ja kyytien piirissä olevien lasten lukumäärät (noin) 2) aineiston hankinta jatkuu kenttätyönä kahdessa kunnassa. Pirjon tarkoituksena on kulkea koulukyytien mukana sekä haastatella kyytien piirissä olevia koululaisia. Näkökulma on nyt siis lasten. Kenttätyö tapahtuu lähiviikkoina.
Tämän osion aineison kerää YTT Pirjo Pöllänen. Tapaustutkimuksen aineiston hankinta on kaksivaiheinen: 1) puhelinkyselyllä selvitettiin yhden maakunnan kuntien käytössä olevat koulukyytijärjestelyt ja kyytien piirissä olevien lasten lukumäärät (noin) 2) aineiston hankinta jatkuu kenttätyönä kahdessa kunnassa. Pirjon tarkoituksena on kulkea koulukyytien mukana sekä haastatella kyytien piirissä olevia koululaisia. Näkökulma on nyt siis lasten. Kenttätyö tapahtuu lähiviikkoina.
tiistai 27. tammikuuta 2015
Väliaikatieto
Kumikolle on myönnetty tälle vuodelle jatkorahoitus (TEM/YTR) alkuperäisen suunnitelman mukaisesti. Tosin myönnettyä summaa on vähän nipistetty.
Projekti etenee aikataulussaan: Puhelinhaastattelu- ja kenttämuistiinpanoaineistoista kootusta jutusta on jo olemassa artikkelikäsikirjoitus, joka toki vaatii vielä työtä.
Kirja on saanut myös avustajia. Muutama ihminen on luvannut kirjoittaa aiheesta oman tutkimuksensa tai kehittämishankkeensa näkökulmasta - meidän Kumikon jäsenten lisäksi.
Kouluista on siirrytty kylille - kylätoimijoiden ja -asukkaiden kokemuksiin kylänsä hyvinvoinnista - sekä erilaisten uusien hyvinvointimallien hahmotteluun - suunnitelman mukaisesti.
Hyvällä mallilla siis tällä hetkellä.
Projekti etenee aikataulussaan: Puhelinhaastattelu- ja kenttämuistiinpanoaineistoista kootusta jutusta on jo olemassa artikkelikäsikirjoitus, joka toki vaatii vielä työtä.
Kirja on saanut myös avustajia. Muutama ihminen on luvannut kirjoittaa aiheesta oman tutkimuksensa tai kehittämishankkeensa näkökulmasta - meidän Kumikon jäsenten lisäksi.
Kouluista on siirrytty kylille - kylätoimijoiden ja -asukkaiden kokemuksiin kylänsä hyvinvoinnista - sekä erilaisten uusien hyvinvointimallien hahmotteluun - suunnitelman mukaisesti.
Hyvällä mallilla siis tällä hetkellä.
torstai 4. syyskuuta 2014
Yhteenvetoa kenttätöistä - osa 1
Silva Tedre
Vuonna 1990 Suomessa oli alle 50 oppilaan kyläkouluja 2134.
Vuonna 2010 niitä oli 646.
Yle-uutisten sivuilta löytyy valaiseva kartta koulujen lakkauttamisesta. (Lakkautustahti on raju - täältä koulut katoavat 14.3.2013)
Valitsemalla aikaperiodin '2006-2012' ja vaihtoehdon ´'1-50' oppilasta avautuu kartalle vihreiden pallojen peittämä Suomi. Etenkin Etelä- ja Keski Suomessa vihreät "lakkautuspallukat" ovat monin paikoin päällekkäin - paljon toisiaan lähellä sijaitsevia pieniä kouluja on siis lakkautettu. Jutun mukaan vuosina 1990-2012 on noin 1500 pienessä, alle 50 oppilaan koulussa lopetettu opetustoiminta. Sami Tantarimäen mukaan kaksi kolmesta kyläkoulusta on suljettu.
Kouluja on lakkautettu aina 1960-luvulta lähtien, useammassa aallossa. Viimeisin lakkautusaalto selittyy osin sillä, että valtio lopetti vuonna 2006 ns. pienkoululisän ja sinä vuonna lakkautettiin 132 peruskoulua ja lukioita. Kunnat perustelevat lakkautuksia oppilasmäärien vähenemisellä ja tiukan talouden pakottamilla säästöillä.
Tein työviikon mittaisen kenttämatkan yhteen hyvin tuntemaani kuntaan, jossa kiersin kaikki entiset kyläkoulut. Kouluja kunnassa on enimmillään ollut 16. Nyt jäljellä on kaksi opetustehtävässä toimivaa koulua. Entä ne lakkautetut koulut? Millaisessa käytössä ne tänä päivänä ovat?
Tämän koulun kohdalla lakkautuspäätös tuli kuluvan vuoden heinäkuussa, joten uutta käyttöä voidaan vasta arvailla. Kylällä pohditaan muun muassa, voivatko koululla toimineet liikuntapiirit ja kylän urheiluseuran perustaman liikuntapaikat (kaukkalo, jalkapallokenttä, valaistu latukin lähtee koululta) toimia rakennuksessa ja sen läheisyydessä edelleen. Kyläläisten kansalaistoiminta koulun säilyttämiseksi oli suunnannut puolustamaan koulua - eikä uutta käyttöä vielä oltu enemmälti osattu tai jaksettu pohtia.
Alla olevan rakennuksen omistaa tämän hetkisten tietojeni mukaan kunta. Se näyttäisi jossain vaiheessa olleen jonkinlaisessayrityskäytössä. Vielä en tiedä missä. Selvitän.
Moni rakennuksista sijaitsi veden äärellä. Niin myös tämä alla. Siellä kokoontuu kansalaisopiston kudontapiiri. (Ikkunasta näkyi useat kangaspuut.)
Alla olevassa järven rantatöyräällä sijaitsevassa rakennuksessa asutaan. Arviolta noin 50-60 -vuotias pariskunta asuu opettajan/talonmieskeittäjän asuntoa. Muu osa rakennuksesta on varastokäytössä.
Pihapiirissä oli lampaita (lemmikieläiminä). Maatiaiskanat asustivat entisessä sauna-ruokalarakennuksessa. Pariskunnan nainen oli aikanaan käynyt rakennuksessa koulua.
Alla olevan koulun kohdalla nousivat tutkijan tunteet pintaan. Muistin kauniisti hoidetun puutarhan ja opettajapariskunnan, joka aikanaan asui koululla vuosikymmeniä.
Jossain käytössä rakennuksen on ylimääräisistä ovista päätellen täytynyt olla, mutta nyt ylös mäelle (josta näkymä alas lammelle) pääsi lähinnä traktorilla. Huhun mukaan rakennus on yksityisomistuksessa ja siellä asutaan kesäisin. Selvitän.
Tässä mäellä järven rannalla sijaitsevassa rakennuksessa toimii lastensuojelulaitos. Paikalla oli käydessäni työntekijöitä, nuoriso oli mennyt koulukyydillä kouluun:
Järveen laskeutuvan mäen päällä seisoo tämäkin rakennus.
Alla sitten erään entisen kyläkoulun ruokala-keittola. Siellä oli avointen ovien päivä (Kaikki keittiökalusteet olivat paikallaan. Ruostuneina tietenkin.)
Itse koulurakennuksen hirret toimivat uusissa tehtävissä jossain Länsi-Suomessa. Rakennus on siis purettu, Tätä ex- kyläkoulua en kyllä olisi löytänyt ellei paikalle olisi sattunut kylällä asuva mies:
Yhden hairahduksen tein naapurikunnan puolelle. Tämän kyläkoulun kunta myi jokin aika sitten entiselle kyläläiselle, joka suunnittelee siihen matkailuyritystä. Kyläläiset keräsivät adressin, jolla puolustettiin koulun myyntiä juuri kyseisellä henkilölle. Rakennuksen pihapiirin oli nyt hiljainen:
Vuonna 1990 Suomessa oli alle 50 oppilaan kyläkouluja 2134.
Vuonna 2010 niitä oli 646.
Yle-uutisten sivuilta löytyy valaiseva kartta koulujen lakkauttamisesta. (Lakkautustahti on raju - täältä koulut katoavat 14.3.2013)
Valitsemalla aikaperiodin '2006-2012' ja vaihtoehdon ´'1-50' oppilasta avautuu kartalle vihreiden pallojen peittämä Suomi. Etenkin Etelä- ja Keski Suomessa vihreät "lakkautuspallukat" ovat monin paikoin päällekkäin - paljon toisiaan lähellä sijaitsevia pieniä kouluja on siis lakkautettu. Jutun mukaan vuosina 1990-2012 on noin 1500 pienessä, alle 50 oppilaan koulussa lopetettu opetustoiminta. Sami Tantarimäen mukaan kaksi kolmesta kyläkoulusta on suljettu.
Kouluja on lakkautettu aina 1960-luvulta lähtien, useammassa aallossa. Viimeisin lakkautusaalto selittyy osin sillä, että valtio lopetti vuonna 2006 ns. pienkoululisän ja sinä vuonna lakkautettiin 132 peruskoulua ja lukioita. Kunnat perustelevat lakkautuksia oppilasmäärien vähenemisellä ja tiukan talouden pakottamilla säästöillä.
Tein työviikon mittaisen kenttämatkan yhteen hyvin tuntemaani kuntaan, jossa kiersin kaikki entiset kyläkoulut. Kouluja kunnassa on enimmillään ollut 16. Nyt jäljellä on kaksi opetustehtävässä toimivaa koulua. Entä ne lakkautetut koulut? Millaisessa käytössä ne tänä päivänä ovat?
Tuore käyttämätön |
Tämän koulun kohdalla lakkautuspäätös tuli kuluvan vuoden heinäkuussa, joten uutta käyttöä voidaan vasta arvailla. Kylällä pohditaan muun muassa, voivatko koululla toimineet liikuntapiirit ja kylän urheiluseuran perustaman liikuntapaikat (kaukkalo, jalkapallokenttä, valaistu latukin lähtee koululta) toimia rakennuksessa ja sen läheisyydessä edelleen. Kyläläisten kansalaistoiminta koulun säilyttämiseksi oli suunnannut puolustamaan koulua - eikä uutta käyttöä vielä oltu enemmälti osattu tai jaksettu pohtia.
Alla olevan rakennuksen omistaa tämän hetkisten tietojeni mukaan kunta. Se näyttäisi jossain vaiheessa olleen jonkinlaisessayrityskäytössä. Vielä en tiedä missä. Selvitän.
Melkein unohdettu |
Moni rakennuksista sijaitsi veden äärellä. Niin myös tämä alla. Siellä kokoontuu kansalaisopiston kudontapiiri. (Ikkunasta näkyi useat kangaspuut.)
Kudontapiiri kokoontuu |
Alla olevassa järven rantatöyräällä sijaitsevassa rakennuksessa asutaan. Arviolta noin 50-60 -vuotias pariskunta asuu opettajan/talonmieskeittäjän asuntoa. Muu osa rakennuksesta on varastokäytössä.
Asutaan ympärivuoden |
Pihapiirissä oli lampaita (lemmikieläiminä). Maatiaiskanat asustivat entisessä sauna-ruokalarakennuksessa. Pariskunnan nainen oli aikanaan käynyt rakennuksessa koulua.
Alla olevan koulun kohdalla nousivat tutkijan tunteet pintaan. Muistin kauniisti hoidetun puutarhan ja opettajapariskunnan, joka aikanaan asui koululla vuosikymmeniä.
Käyttöä ei taida olla |
Jotain koulun jälkeistä käyttöä ollut? |
Jossain käytössä rakennuksen on ylimääräisistä ovista päätellen täytynyt olla, mutta nyt ylös mäelle (josta näkymä alas lammelle) pääsi lähinnä traktorilla. Huhun mukaan rakennus on yksityisomistuksessa ja siellä asutaan kesäisin. Selvitän.
Tässä mäellä järven rannalla sijaitsevassa rakennuksessa toimii lastensuojelulaitos. Paikalla oli käydessäni työntekijöitä, nuoriso oli mennyt koulukyydillä kouluun:
Täällä asutaan ja tehdään töitä |
Tätä rakennusta on omistaja kunnostanut vuosikausia. Nyt siellä oli töissä muurasi. Omistaja on kylältä kotoisin. Kylällä pohditaan, aikooko hän eläkkeelle jäätyään muuttaa tänne pysyvästi vai säilyykö vapaa-ajanasuntona kuten tähänkin asti. Nämäkin suunnitelmat on selvitettävissä.
Kunnostetaan asunnoksi pikkuhiljaa? |
Järveen laskeutuvan mäen päällä seisoo tämäkin rakennus.
Alla sitten erään entisen kyläkoulun ruokala-keittola. Siellä oli avointen ovien päivä (Kaikki keittiökalusteet olivat paikallaan. Ruostuneina tietenkin.)
Ovi avoin, mutta portaat eivät kutsu |
Koulurakennuksen rauniot |
Ulkorakennus |
Toista ääripäätä rakennuksen kunnon näkökulmasta edustaa alla oleva rakennus. Se - samoin pihapiirissä oleva sauna ja alaluokka-keittolarakennus sekä ulkorakennukset - oli kunnostettu perinteitä mielessä pitäen. Rakennus sijaitsee rantamäen töyräällä. Hiljaista oli pihapiirissä, muutama samojedinkoira häkissä kertoi, että kyllä täällä asutaan. Täytyy selvittää tarkemmin,
Rakennusperintö on muistettu |
Kenttätöissä tarvitsee autoa ja ajotaitoa. Tällä kertaa maaseutututkijan maiemissa syksyn ruskaa - ja kurkia.
Yhden hairahduksen tein naapurikunnan puolelle. Tämän kyläkoulun kunta myi jokin aika sitten entiselle kyläläiselle, joka suunnittelee siihen matkailuyritystä. Kyläläiset keräsivät adressin, jolla puolustettiin koulun myyntiä juuri kyseisellä henkilölle. Rakennuksen pihapiirin oli nyt hiljainen:
Viimeisenä sitten pihapiiri, jossa asui kolme sukupolvea kahdessa eri rakennuksessa. Entisissä koulutiloissa sijaitsee myös yrittäjänä toimivan asukkaan toimistotilat.
Pihapiirissä kolmen sukupolven koti |
Perheessä harrastetaan useammassa sukupolvessa ravihevosia - joten niitäkin pihapiirissä käyskenteli.
Kalliit ylläpitokustannukset (tämä tulee aina esille näiden isojen rakennusten kohdalla) oli ratkaistu pellettilämmityksellä ja nyt koko pihan rakennusten lämmitys maksoi noin 4000 euroa vuosi - kertoi talon isäntä.
Summaan tämän kierroksen tähän astisen informaation: Kolme tai neljä entistä koulurakennusta on ympärivuotisessa asuinkäytössä (mukaan lukien lastensuojelulaitos, joka on samalla myös lasten asunto), muutama vapaa-ajanasuntona, yksi kesäleiritoiminnassa (ratsastusleirejä), joku kyläläisten harrastepiirien käytössä (kudontaa, liikuntaa), ja muutama täysin tyhjillään ellei purettu.
Tunnetasolla yhdyn siihen tutkimuksessamme jo aiemmin useaan otteeseen esille tulleeseen "tyhjän" karttamiseen. Kyläläisten näkökulmasta miltei mikä tahansa käyttö on parempi kuin rakennuksen jääminen tyhjäksi. Tyhjän merkityksistä noussee yksi tutkimusteema,
Samaisella kenttäreissulla kuljin kokeeksi myös yhden ekaluokkalaisen koulumatkan:
Tässä hän odottaa linjabussia kotitienhaarassa. Liikenneöitsijän kanssa on sovittu, että ottavat kyytiin tienhaarasta ettei tarvitse kapeaa ja suhteellisen vilkkaastiliikennöityä tietä mennä pysäkille asti. Äiti neuvoi jättämään sateenvarjon postilaatikolle ettei tarvitse koulussa kantaa. Koulumatkaa kertyi menomatkalla noin 45 kilometriä, se kesti tunnin. Alakoululaisista pitkämatkalaisin tuotiin bussireitin ääreen taksilla. Kotimatka (koulun loppumisajasta riippuen) on usein pidempi ja tehdään koulukyytibussilla.
Koululaisten kokemuksia siirtymisestä kyläkoulusta kuntakeskukseen on tutkittu. (Viimeisimpiä lienee Pirjo Rämäsen gradu "Kyläkoulusta kuntakeskukseen" - löytyy PDF:nä googlaamalla). Päätulos oli, että koululaiset pitivät siirtymää ensisijaisesti positiivisena. Kyläkouluja puolustetaan usein oppilaiden edulla, vaikka siitä tutkimustulokset ovat melko ristiriitaisia. Lakkauttamien merkitykset ja seuraukset kylän asukkaiden näkökulmasta ovatkin moninaiset, koululaisen tarpeet ovat vain yksi tulokulma aiheeseen,
Mutta onko koulumatkoja tutkittu? Hyvinvointipalvelujen siirtymän kannaltahan aihe on oleellinen: miten keskeinen hyvinvointipalvelu - koulu - saavutetaan. Mitä luultavimmin tästä tulee myös yksi tutkimuksen jatkon teema.
torstai 28. elokuuta 2014
Kyläkoulu nyt
Ihminen tarkastelee aikaa suppeasta nykyhetkestään käsin.
Emme voi palata menneeseen, emmekä loikata tulevaisuuteen kuin mielikuvissamme.
Kyläkoulujen nykykäytön tutkimus on nykyisen hetken tutkimusta sellaisena, kuin
tutkija tutkimushetkellä kohteensa havinnoi. Tutkimuksen julkaisun hetkellä
tutkimuksen havainnointihetki on historiaa. Apuvälineenä tutkijalla ovat omat
korvat, silmät ja keho, joiden avulla hän voi rakentaa kuvan siitä, millainen
on aiemmin kouluna toimineiden maaseudun rakennusten käytön arki tämänpäivän
maaseutuyhteisössä.
Kun tutkija tai tutkijat kokoavat aineistoa kyläkoulusta,
voivat metodina olla osallistuva havainnointi, tapahtumiin osallistuminen ja
tilanteiden kokeminen, paikan valokuvaaminen tai piirtäminen. Aineistometodina
ovat myös sosiaalisten tilanteiden ja yhteisön dokumentointi kirjoittamalla,
kuvaamalla, haastattelemalla. Toisaalta aineistoa ovat myös kirjat, nauhoitetut
kertomukset, kartat, kuvat sekä asiakirja-aineistot. Kyläkoulututkimus on kiinnostavan monisyistä arkeologista
elämäkertatutkimusta. Jokainen kyläläinen on elämänsä varrella koonnut itselleen erilaisen kokemuksen kyläkoulusta. Elämäkerran näkökulmasta ihmisen elämä on historia - subjektiivinen tarina siitä, mitä elämän varrella on sattunut ja miksi.
Miten sitten tutkija analysoi havaintojaan, joita hän
retkillään on koonnut? Jonkin teoreettisen näkökulman valinta antaa selkärankaa
omalle tutkimukselliselle hapuilulle. Minulle itselleni on viime vuosina ollut tärkeää
hahmottaa sosiaalihistoriaa tilan teorian näkökulmasta. Olen utelias etsimään
ihmisen tiloille ja ympäristölle antamia merkityksiä. Tärkeää tilankin
tutkimuksessa on hahmottaa yksilön kokemuksen ohella sosiaalihistoriallinen, yhteiskunnallinen
näkökulma. Vaikka kyläkoulun entiset oppilaat ja nykykäyttäjät, kylän ihmiset,
ovat kaikki kokeneet ja kokevat kyläkoulun eri tavoin, voidaan laajemman
aineiston avulla hahmottaa näiden yksittäisten kokemusten merkitys laajemman
ryhmän kannalta. Voidaan esimerkiksi tarkastella maaseutuväestön kokemusta
kylästä kokonaisuutena tai 1960-luvulla syntyneitten ajatuksia kyläkouluista tai
sitten pohtia kyläkoulun merkitystä naisten tai miesten näkökulmasta.
Pertti Haapala toteaa Sosiaalihistoria -teoksessaan, että
sosiaalihistoriallinen tutkimus tarvitsee toisaalta tilastollista tietoa siitä,
minkälainen on ihmisten varallisuus, miten he asuvat, mikä on heidän sukupuolensa
ja ikänsä sekä ammattinsa. Toisaalta hyvin tärkeää sosiaalihistoriassa on
tunnistaa ihmisten oma kokemus elämästään (Haapala,1989). Pohdintani aiheena on, poikkeavatko näkökulmat, jos
kyläkoululle on muuttanut viiden lapsen äiti, tai taiteileva sinkkumies. Kyläkoulututkimus tuottaa yllätyksiä. Tänään
keskustelin erään kyläkouluomistajan kanssa ja hän kuvaili, kuinka mahtavaa oli
pystyttää kyläkouluosuuskunnan jäsenten kanssa kyläkoulun pihalle teltta ja
pitää elokuvafestivaalit. Yhdessä koettu ja jaettu kulttuurikokemus oli hänelle
osa sitä kokemusta, joka omasta 1800-luvulla rakennetusta kyläkoulusta muodostui.
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)